سوریه، صحنه غم انگیز یک جنگ غیر مستقیم میان ایران و غرب
نویسنده فرامرز دادرس نویسنده فرامرز دادرس

 

 

پژوهشگر و کارشناس اطلاعاتی

 

سوریه، صحنه غم انگیز یک جنگ غیر مستقیم میان جمهوری اسلامی از یکسو و آمریکا و غرب از سوی دیگر می باشد. سفارش های نظامی قطر به کشور های غربی برای جنگجویان مخالف اسد در سوریه و اسلحه و آموزش جمهوری اسلامی برای طرفداران بشار الاسد، تاکنون بیش از هفتاد هزار کشته و یک میلیون آواره سوری بجای گذاشته است. این آمار چند روز پیش به مناسبت دومین سال درگیری ها در سوریه، از سوی سازمان ملل متحد انتشار یافت.

قطر، کشور کوچک کرانه خلیج فارس بر طبل جنگ می کوبد. انگلیس و فرانسه در نظر دارند بر میزان کمک های نظامی خود به گروه های مخالف بشار الاسد بیافزایند.

 

گفته می شود که در پائیز 2012، میلادی به سفارش قطر، یک عملیات پنهانی برای یاری رساندن به مخالفین بشار الاسد، از سوی سازمان های اطلاعاتی فرانسه برنامه ریزی شده است.

 

وزارت دفاع فرانسه، تاکنون سفارش صد ها ابزار مخابراتی و دوربین های دید در شب برای نیرو های مخالف بشارالاسد دریافت کرده است. تکنیسین های فرانسوی، تغییراتی درتنظیمات سیستم های مخابراتی داده اند، تا قادر باشند مکالمات ارتش آزاد سوریه را گوش داده و کنترل کنند.

 

هزینه این تجهیزات بالغ بر چهارده میلیون یورو می باشد. این تجهیزات در اواسط  ماه ژانویه 2013، آماده شد و بیش از دو ماه است که فرانسویان برای ارسال این ابزار ها به مخالفین اسد، منتظر دریافت هزینه ها از سوی قطر می باشند.

 

از سوی دیگر نیرو های ویژه آمریکایی، در اردن به آموزش نیرو های مخالف بشار الاسد پرداخته اند. این عملیات در پایان سال 2012، میلادی آغاز شده است. این آموزش ها در پایگاه نظامی ملک عبدالله، در منطقه کاسوتک در شمال امان، پایتخت اردن انجام می شود.

 

این عملیات به هدف مقابله با برتری نیروی هوایی بشار الاسد در برابر مخالفین، برنامه ریزی شده است. انتظار می رود که مخالفین اسد به زودی با موشک های زمین به هوای قابل حمل، به رویارویی با نیروی هوایی بشار الاسد بپردازند. شماری از نیرو های ویژه انگلیسی و فرانسوی در این پایگاه به آمریکایی ها کمک می کنند.

 

نیرو های غربی مستقر در پایگاه های اردن و ترکیه، با دقت مراقب حرکات حزب الله و جهادیون تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه می باشند. این نیرو ها، هم چنین جابجایی سلاح های شیمیایی ارتش بشار الاسد را زیر نظر دارند.

 

گفته می شود که نیرو های ویژه آمریکایی (دلتا) در هریسا، در شمال بیروت به شماری از نیرو های ارتش لبنان، آموزش های ویژه ای برای مقابله با گروه های مورد حمایت جمهوریاسلامی داده اند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که آمریکا به مخالفین بشار الاسد، جلیقه ضد گلوله، خودرو های زرهی و آموزش خواهد داد.

 

جمهوری اسلامی برای یاری رساندن به بشارالاسد، به جز کمک های مالی و نظامی، دست به تشکیل نیروهای شبه نظامی بسیج، در سوریه زده است. به دلیل مشکلات روز افزون اقتصادی در سوریه، کار استخدام بسیجی ها حتی در میان زنان نیز بخوبی پیش می رود.

 

18 مارس 2013


March 19th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی